skvr12172930
Kainuu — Kuusamo
Laitinen, G.
1883
Samaten Amputaudissa. |
||||
Noita vie sairaan metsään ja etsii sieltä yksijuurisen pihlajan ja halkasee sen keskeltä, vaan juurta eikä myöskään latvaa [ei] halkase, sekä tekee raun eli portin juurillaan olevaan puuhun niin suureksi, että taijottava sopii kulkemaan sen lävitse. Sitten ympäröipi punasella langalla sen portin, jonka tehtyä taikoja ottaa karhun hampaan, koskenkaran, yhdeksän männyn kerkkää, kuikan räpiläät ynnä myös kolmesta kuusesta päivättömän pohjosen puolelta kaarnakappaleet, jotka ynnä edellä mainitut, sitoo noita yhteen nyyttiin, joka nyytti pannaan rippumaan mainitun portin päälle niin pitkään nuoraan, että se kimppu parhaiksi ylettyy koskettamaan sairaan selkään portinläpi kuljettaissa. Port[t]i kuin näin on saatu kaunistetuksi punasella langalla ja taikapussilla, niin noita kiertää kolme kertaa sen ympäri ja pitää tulen kädessänsä ynnä suolat ja laulaa (nimeltä Kalmanlaulun): | ||||
3 | Nuoret soutaa, sormet notkuu, | |||
4 | Airon lyyrit pyynä vinkuu, | |||
5 | Taljat teerenä kukertaa, | |||
6 | Katahiset kaaret naukuu. | |||
7 | 5 Jeesus keskellä venettä | |||
8 | Tekee teljolle talonsa, | |||
9 | Kaaren päälle kartanonsa. | |||
10 | Viel' on vennon lähtehessä | |||
11 | Kolme kuohua meressä. | |||
12 | 10 Tuli on kunkin kuohun päällä, | |||
13 | Jol' on paisti paistettuna, | |||
14 | Jos' on paisti parattuna. | |||
15 | Tule, kirkon kiittävä isäntä, | |||
16 | Omiasi ottamahan, | |||
17 | 15 Pahojasi parantamahan | |||
18 | Sinä sen pääkuningas! | |||
Laulettuaan pujottaa hän tulen kolme kertaa portin läpi ja sitten sairaan alasti ollen kulettaa portin läpi 3 kertaa, jonka tehtyä velho kiertää taas portiksi tehdyn pihlajan tulilla kolme kertaa ympäri, jolloin aina sairas seisoo puunjuurella. Sitten ottaa noita taikakimpusta puunkuoret ja panee alapuolelle halkeamaan sekä sitoo sen halastun pihlajan kolmesta kohti punasella langalla, joten puunkuoret jäävät parattavan vaivain edestä kitumaan. Näiden tehtyä astuu parattava kolme askelta puun luota takaperin ja tekee joka askeleesensa kolme ristiä raudalla, joiden tehtyä hän kääntyy menemään eteenpäin ja sylkäsee 3 kertaa vasemman olkapäänsä ylite, jolloin noita kieltää häntä tauksensa katsomasta, ynnä lausuu: | ||||
20 | Tule työsi tuntemahan, | |||
21 | Pahasi parantamahan! | |||
Sitten ottaa noita suolat sairaan kädestä, jotka hän pitää taikoma-ajan kädessään, ja menee niitten kuusten luokse, joista otti kuoret, ja lyö kirveellä niihin päivättömän pohjosen puolelle haavat, joihin sitte panee hän ne suolat sekä lyöpi kirvespohjalla sitten haavat umpeen, joten suolat jäävät puiden sisään. Sitten hän kiertää kirveellä puun 3 kertaa, samoin myös itsensä 1) polvien kohdalla, sitten suolien ja viimeksi kaulansa ympäri, itse kustaki 3 kertaa. Kiertäessään lausuu: | ||||
23 | Vett' on vennon lähtehessä, | |||
24 | 20 Vett' on vennon luotehessa; | |||
25 | Jos' on Jesus ristittynä, | |||
26 | Kaikki kansa kastettuna. | |||
27 |
Huuruna1 Usmana (kerääjän selitys). rutto merestä nousi.
|
|||
28 | Pyhän kolminaisuuden nimessä. | |||
29 | 25 Anttikristus on hänen parantajansa, yn[nä] ylös nostajansa, hoitajansa ja kilpensä. | |||
1
Usmana (kerääjän selitys). |
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.