Otetaan kolmesta männystä semmoinen tervasvääntö keskeltä mäntyvä. Siitä
tehään semmoinen kolminurkkainen kehikko. Se pannaan syrjälleen hetteen
laijalle. Sittä se kehikko pilkotaan semmoisiin lastuin ja sälöin sisäpuolelta.
Ja elävän puun taulaan isketään tuli. Ja siitä tulikiven avulla tehään
ilmivalkeaksi; ja sytytetään se kehikko palamaan. Ja sen läpi puulataan siihen
hetteeseen kolme kertaa se päänvikainen kaikkine vaatteineen päivineen. Sittä
riisutaan vaatteet. Otetaan vettä pahkakuppim siitä hetteestä. Ja siihen veteen
pannaan semmoisia suoloja, jotka on kirkossa alttarin jalan alla kolmena pyhänä
pietty ehtollisen jakamisaikana, ja kolme rippileipää, jotka on otettu suustaan
ripillä käyvessä. Ne kaikki sekotetaan veteen korpin nokalla. Hämmennetään sitä
vettä. Hämmentäissä loihetaan kalman synty. Sitä annetaan suuhun sairaalle.
Sittä pannaan vettä ruumiin pääluuhun. Sitä pietään tulen päällä siksi, kunnes
vesi lämpijää vastalypsetyn maijon haalukaiseksi. Sillä pestään joka paikka ja
pyihitään puhtaaksi. Sittä sillä suolasekasella veilla voijellaan joka paikka.
Voijellessa loihetaan ensin loitsijan perustussanat ja sittä:
3
En puhu omalla suulla,
4
Puhun suulla suuremmalla,
5
Maarian sulalla suulla j.n.e.
Sittä manataan kivut
7
Kiven kirjavan sisään y.m.
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted
alignment algorithm
(Janicki, 2022)
on sequences of verses.