skvr12137520
Pohjois-Pohjanmaa — Piippola
Merikallio, Lauri
1909
Kirkkoon pääsee, jos tietää, kuka on ensin kirkkomaahan haudattu tai kuka kirkossa on ensin saarnannut, kun kiertää kirkon tavalliseen tapaan(?) kolmasti, kopasee joka kerralla leppäpalikalla oveen ja, jos esim. vaimo on ensimäisenä haudattu, sanoo ensi kerralla: | ||||
2 | Onko akka uuvuksissa, | |||
3 |
Vanha vaimo vaivuksissa?1 Vaimo vanha vaivuksissa: järj. muutettu.
|
|||
toisella ja kolmannella kerralla: | ||||
5 | Nouse akka uuvuksista, | |||
6 | Ämmä vanha vaivuksista! | |||
Kun kirkosta alkaa kuulua askelia, otetaan korpin valkea höyhen, jota tähän asti on pitänyt pitää avaimen reijässä, siitä taskuun, ja sanotaan kirkonhaltijalle, kun se tulee aukasemaan: | ||||
8 | 5 Minä en oo ku poika pienonen, | |||
9 | Kynnyksen korkunen. | |||
Silloin ovi aukenee; ja sisäänmennessä pitää tasakäpälssä hypätä kynnyksen yli. Käytävien risteyksessä kirkonhaltija ottaa puheilleen ja ilmottaa, mitä tahdotaan tietää. Tullen mennen kätellään haltijaa leppäpalikalla, sillä muuten on sen käsi liian kova kätellä. Kun pois lähdetään, sanotaan, jos vastakin aijotaan käydä puheilla: | ||||
11 | Kätke nyt maahan poikasi, | |||
12 | Peltoon uroosi, | |||
13 | Ettet nouse, ennenkuin minä | |||
14 | Tulen toisen kerran | |||
15 | 10 Sua käskemään, | |||
mutta jos ei enää aijota käydä: | ||||
17 | Kätke j.n.e. | |||
18 | Ettet nouse, ennenkuin toiste tuomiomäelle | |||
19 | Vastavakaselle istumelle. | |||
Olisi hyvä, jos leppäpalikka olisi yksikantasesta ja kokonaan käsittelemättömästä puusta, niin ettei siitä ennen olisi oksaakaan taitettu. Kun kirkkoon aikoo, pitää välttämättä tietää, kuka ensin on kirkkomaahan haudattu (esim. Anna Maria Junno) tai kuka kirkossa ensimäisenä saarnannut, sillä minkäs muuten teet, jos joku pahanilkinen kirkon aidan takaa sontakikaran paiskaa. | ||||
1
Vaimo vanha vaivuksissa: järj. muutettu. |
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.
SKVR XII1 3698. | 15 % |
|