skvr09415700
Keski-SuomiViitasaari
Moisio, Otto
1890

Metadata

COL: Moisio
ID: 1570.
INF: Mikko Koljonen.
LOC: Viitas.
OSA: IX4
SGN: 8.
TMP: 90.

On huomattava suuri maan pitävän (haltian) asetus, joka on tehtävä Juhannusta tahi Mikonpäivää vasten yöllä. Se tapahtuu seuraavalla tavalla. Kolmi kyynäräisellä leppäsellä kepillä, jonka ympärille on vastapäivään tyvestä latvaan päin kääritty punasta lankaa ja joka on pantu punasesta langasta tehtyyn lenkkiin, punnitaan mainitusta lenkistä kiinnipitäen erikseen kunkin lämpösen huoneen pohjoisen puoleisen seinän alushirren alta kaivettua multaa - kaivos pitää olla niin syvä että kolmas maanväri tulee näkyviin - jota on kolmesti otettava kustakin kaivoksesta riepuun, joka on kunkin ottokerran jäljestä punasella langalla reunoistaan kiini sidottava, joka riepu sitten punnitsemaan ruvetessa on sidottava punasella langalla kiinni tuon leppä kepin latvapäähän. Kun keppi on tasa painossa nostetaan sitä kolmesti vuoroon aina laskien ja joka nostokerralla lausutaan:
    2  Minä punnihten tällä leppäsellä kepillä
    3  Vaikk'ois yheksän kirkon perkeleet.
Kun tämä temppu on saatu tehdyksi jokaiselle lämpöselle huoneelle, astutaan tuvan porstuasta pihan keskelle päin 3:n askelta ja tehdään sille paikalle, johon siten on tultu, hauta. Tämän haudan luokse jätetään 9 lepän oksaa, jotka kukin otettuina eripuusta ovat olleet pohjoisen puolella ja itse latvaa pitemmät ja jotka kukin on on1
Sanan toistaminen kirjotusvirhe.
ostettu metsältä kolmesti kuhunkin puuhun hopeata vuolasemalla. Sitten mennään navetan luo ja tehdään sen pohjoisen puoleisen nurkan alle samoin hauta. Näiden valmistusten perästä ryhdytään kiertämään kartanota. Vaan siinä tarvittavien esineiden hankkimesessa[!] ja tekemisessä on sitä ennen koko huoli. Ensiksikin on tehtävä yksinäisestä lepästä arkku (kaukalomainen), johon kansi, joka on keskipaikaltaan(harjaltaan) Q:llä reijällä varustettava, on samasta lepästä tehtävä samoin kuin 8 naulaakin. Tähän arkkuun pannaan selälleen punanen sammakko, jota ei paljain käsin oteta ja jonka takajalat sidotaan yhteen punasella langalla. Sitten asetetaan arkun päälle kansi, joka siihen kiinnitetään noilla 8:lla leppäsellä naulalla sekä 9:nellä tervas- eli kalaman naulalla, joka lyödään päänpuolelta lukien 3:nteen reikään, joka on asetettu sammakon sydämmen kohdalle. Arkkua ei siis kanteen kiinni panna reunoistaan vaan noiden kannen keskikohdan läpi lyötyjen arkun pohjaan sammakon läpi ulottuvien naulojen kautta.
Tämän lisäksi on hankittava tamminen talrikki tai sen puutteessa kupera liuttukivi, jonka keskelle on tehtävä teräksellä risti, 3 sellaista terä kalua, joiden tekijät ovat tuntemattomat, kukkonen kananmuna (joka tunnetaan suuremmasta pituudestaan), joka ynnä 9 suolanraetta 9 mallatjyvää, palanen voita leipää ja vähän lampaan villoja pannaan riepuun, suu kiini punasella langalla.
Kartanota kiertämään lähdettäessä tulee kaikkien lehmien, joista jokaisesta kolmesti riepuun karvoja reväistään, jonka rievun suu sidotaan kiinni punasella langalla, olla kotona (lampaat saavat olla metsässäkin). Edeltä käsin on jo päätettävä minkä huoneen luota aiotaan kartanon kiertäminen alkaa, sillä sen huoneen luota on tuo lämpösten huoneiden seinän alta otettu multa vietävä kiertämästä päästyä metsään, josta se sitten viedään kirkkomaahan, ja sen huoneen viidenteen seinä hirteen alhaalta päin lukien on yhdellä noista kolmesta teräkaluista lyötävä risti. Kaikki nämä nyt mainitut kamut, pussit, terä kalut sammakko-arkut, tammi talrikit mukana ja tuo leppänen keppi kädessä lähdetään vihdoin kartanota kiertämään ja lähtiessä aletaan loihtea:
    7  Kävinpä minä ennen käpehin kengin,
    8  Sukin mustin muikottelin
    9  5 Ympäri minun eroni,
    10  Kahenpuolen kartanoni,
    11  Jos kokkolintu tämän aijan ylite lentää,
    12  Minä aijan ylemmä rakennan;
    13  Jos moan matonen tämän aijan alate mataa,
    14  10 Minä aijan alemma rakennan;
    15  Sisaliskoilla minä sen sitelen
    16  Sitelen kirjokäärmehillä
    17  Teräksillä seivästelen.
Sitten kierretään kartano kahdesti myötä- ja kerran vastapäivään. Lähtöpaikalle viimeisen kerran palattua luetaan "Isä meiden" [!] "Mutta päästä meitä pahasta" asti sekä kokonaisuudessaan "Herra hyvästi siunaus".
Tuota mainittua lämminten huoneusten alta otettua multaa ei saa enää tuoda kierroksen sisään, vaan on se kuten jo mainittiin metsään piiloon vietävä, josta se 9:n vuorokauden kuluessa on vietävä kirkkomaahan ja haudattava siellä viimeksi haudatun ruumiin hautaan ruumiin pääpuolelle. Jos tämä hautaaminen tehdään sunnuntaina pitää se tapahtua ennen huomen kellon soittoa, vaan jos arkena, saa sen tehdä mihin aikaan sattuu.
Kun tuo multapussi on metsään viety, mennään sitä pussia, jossa on kanan muna, 9 suolan raetta y.m. edellä mainituita kapineita, hautaamaan tuolla pihamaan keskellä olevaan hautaan. Kun se on sinne pantu, aletaan tuosta haudasta alkaen mitata pihamaata tuolla leppäsellä kepillä 9:ään eri suuntaan haudasta katsoen ja aina 9:n syllän päähän pistetään maahan yksi noita haudalle ennen kiertämistä jätetyitä lepän oksia. Kun pihamaa näin on 9:n suuntaan miteltu peitetään pihamaan keskellä oleva2
Kursivoidut sanat alleviivatut käsikirjotuksessa.
hauta mullalla ja tammitalrikki eli sen asemesta kupera liuttukivi pannaan sitten haudan päälle. Tämän päälle aljetaan kirveen terällä heittää multaa sekä sitä tehdessä loihtea:
    21  Kivu siellä Kivulainen
    22  15 Paru siellä Parulainen
    23  Niin kauvan kuin kukko kukkosen munan teköö
(Taas heitetään multaa kirveen terällä)
    25  Kana virren veisoa.
    26  Anna rauha raavahille
(Taas heitetään multaa)
    28  Sontareisille sovinto,
    29  20 Ilo, riemu ihmisille,
    30  Elä nouse nostamalla
    31  Elä käy peälle käskemällä!
    32  Alla pelteheen asujat
(Taas viskataan kirveen terällä multaa)
    34  Peällä pelteheen olijat,
    35  25 Terve moa, terve manner
    36  Terve myö tervehtijät!
Sen perästä hauta lopullisesti peitetään ja multa sen päällä tasotetaan sekä sitten kullakin noilla 3:lla rautakalulla painetaan sen päällä olevaan multaan risti ja lopuksi tehdään risti virsikirjallakin siihen. Sitten nousee vihdoin tempuntekijä, isäntä tai emäntä tai, jos molemmat ovat niin tietämättömiä etteivät tätä osaa tehdä, joku asian taitava, avulias sivullinen kantapäilleen seisomaan haudan päälle ja lausuu:
    38  Et säs sieltä ennen peäse,
    39  Kun ma tulen hakemaan
    40  Yheksällä oriilla
    41  30 Yhen tamman tekemällä
    42  Yhen ämmän tietämätä.
Tätä sanoessaan painaa tempuntekijä viimeksi vasemmalla kantapäällään haudan päällystä.
Nyt on vuorostaan mentävä navetan luona olevan haudan luo, johon haudataan sammakko-arkku, sen päälle asetetaan lehmän karvapussi ja näiden päälle tipautetaan 9 tippaa viinaa. Sitten hauta peitetään kuten edellinenkin, vaan siinä kuitenkaan ei loiheta enää eikä panna sen päälle tammitalrikkia.
Lopuksi viedään keppi metsään sellaiselle paikalle, jossa ei kuleta töissä käydessä eikä muutenkaan ja sidotaan kiini puun latvaan niin, että se taivuttaen sitä tulee riippumaan toisen pää maahan päin, johon se ei kuitenkaan saa koskea.
Tällä tapaa saadaan talo koko suvun siinä olo-ajaksi suojelluksi kaikilta ilkeilijöiltä ja kateilta. ............

1 Sanan toistaminen kirjotusvirhe.
2 Kursivoidut sanat alleviivatut käsikirjotuksessa.

The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.

Similar poems

Contains poems

SKVR VI2 6261. 71 %
JR 02491 70 %
SKVR IX4 62. 68 %
JR 40009 67 %
JR 39281 66 %
SKVR IX4 493. 64 %
SKVR IX4 1567. 62 %
SKVR XII2 5750. 62 %
JR 31380 61 %
SKVR VI2 4704. 59 %
SKVR XII1 3542. 58 %
JR 40234 57 %
SKVR XII2 7090. 54 %
SKVR XII1 3691. 53 %
JR 29704 50 %