Nenässä kulkeevat laulajat kahðessa riðissä, kuus, seittemän eli kahðeksankin ririssä kuin maantielle mahtuu sitten, laulamattomat perässä. Esi riti laulaa ensin yhðen2
Yläp.: ensimmäisen. #3 Tätä on seurannut: vetää; pyyhitty.
sanan, takimmainen riti 3 samaa sanaa toisimisee(n) ja esirivi4
Yläp.: sill'aikaa huokaa. #5 Toisinnoksi yläp. kirjotettu: [raittii]r.
saa henkästä. (kun niin korkkeella nuotilla laulavat) Ne kokkoontuvat ensin raittiin5 ristille (s.o. raittien6
Yläp.: raitsin?
ristille) ja sieltä lähtevät menemään Helkavuorelle kulkien käsi käðessä (Vrt. Hirkmanska) laulaessaan, molempain kyläin nuorikaiset yhðessä sekä Yliskylän että Aliskylän. (Ei siellä vanhat laula mutta nuorukaiset vaan) Silloin aina kokkoontui paljon väkiä muistaki pitäjiistä. Ennen lauloivat joka pyhänä Helkatuorstaista Juhannukseen7
Yläp.: Pietarin päivään. #8 Yläp.: puheenparsi, alap.: = usko että.
asti. Silloin oli semmoinen sananlasku8: "Ei Riðvalan pelto kasva, kun ei Helkaa lauleta." (Se on niin alkumaalima laulettu.) Nyt ei ole noin kahðeksaan vuoteen laulettu muutoi kuin Heluuntaina, pari vuotta ei ensinkään eikä tänä kevännä. Toissa kevännä lauloivat ja sen eðellisenä. (NB 1880 ei myöskään laulettu) Minun vanhempani puhuivat että sitten kokoontuivat ennen vanhaan Helkavuorelle valkeeta polttamaan kuin laulamasta pääsivät. Vrt. seur.
NB Ennen laulamista kattottiin aina kirjaa kotona.
(19/9 80 Syy siihen että laulaminen jätetään on se että sen voimaa ei enää uskota, vaan sitä tapaa nauretaan.)

1 Boreniuksen Rirvalan helkavirsien kirjaanpanot sekä helkajuhlan viettoa koskevat muistiinpanot julaistaan tässä Suom. Kirj. Seuran arkistossa olevien kopioiden mukaan, alkuperäiset käsikirjotukset ovat tekijällään. Boreniuksen muistiinpanot ovat kahdelta eri Rirvalan matkalta, nim. 28-30/6 1879, jolloin hän sai helkavirsiä ja niitä koskevia tietoja Vekkalan Riikalta, Vähän Eerolan vaarilta, Ison Eerolan emännältä, Hirkmanskalta ja Topon Annilta, sekä 17-19/9 1880, jolloin hän Hirkmanskan, Topon Annin ja Vähän Eerolan vaarin lisäksi kirjotti muistiin Ranta-Rikiinalta. Tässä julaistaan näiden matkojen keruusaalis ryhmitettynä laulajain (resp. kertojain) mukaan seuraavasti: I Vekkalan Riika, II Ison Eerolan emäntä, III Hirkmanska, IV Vähän Eerolan vaari, V Topon Anni ja VI Ranta-Rikiina. Julkaisutapa on sama kuin Lönrotin muistiinpanojen (ks. nr. 8891) aliviitassa esitetty.
2 Yläp.: ensimmäisen. #3 Tätä on seurannut: vetää; pyyhitty.
4 Yläp.: sill'aikaa huokaa. #5 Toisinnoksi yläp. kirjotettu: [raittii]r.
6 Yläp.: raitsin?
7 Yläp.: Pietarin päivään. #8 Yläp.: puheenparsi, alap.: = usko että.