skvr08109890
Varsinais-Suomi
Peldan, Gabriel
1721
Hæc prima fuit, Fenniæ periodus sub regibus, quam obscuram dixeris, gentilem et idolatricam. Etenim habebant Deos, quos ritu profano colebant et longa serie enumeratos apud Reverendiss. Episcopum Wiburgensem D. Petrum Bång in hist. ejus Eccles. Sveogoth. me legissc memini olim, quani ad manus nunc non habeo; sed et arctioris cum cacodæmone commercii accusantur, ob incantationes ceteras. Postquam vero divina affulgente gratia, victricibus regis Sveonum Erici IX armis subjugata est Fennia; in provinciam abiit Sveticam et simul expulsis gentilismi tenebris, Christianæ religionis luce illustrata per Henricum natione Anglum Episcopum Upsaliens. Hic Erico regi victori Finnorum comes, armis eos vicit spiritualibus, populumque idolatricum ad puriora convertit sacra. Incidit vero hæc regis Erici in Fenniam expeditio, adventusque Henrici Finnorum Apostoli et primi Episcopi in annum Chr:i 1156 juxta communem omnium historicorum sententiam. Hinc Henricus in reformationis opere constitutus, doctrinam coelestem miraculis confirmatum ab ethnico Nobili in Kiulå träsk lacu, cui paroecia Kiulo adjacet, ab Aboa 10 milliaribus Boream versus distante, hieme trucidatus est. Narratur ad nobilem illum hominem Lalli cum comitatu suo venisse Episc. Henricum, cumque ipsum domi non inveniret nec a famulatu cibum impetrare potuit, depositis in mensa pecuniis exigi jussit; domum veniens Lalli et a suis informatus, quibus absens usus fuerit hospitibus, exacerbatus valde tam præsenti, in illius sententia, violentia, prioribusque in memoriam revocatis Episcopi increpationibus ob homicidium, equum ascendit armatus, abeuntes perseqvitur ferox, et in nominato loco eos assequitur, confestimque Deo permittente aggressus virum Dei, ferro trucidavit, acceptoque pileo ejus trophæ instar victor ovans domum revertitur. Uxor male suspicate indignata factum, his maritum salutare fertur | ||||
2 | Custa Lalli lakin sai, | |||
3 | paha mies hyvän hytyrän. | |||
Unde Lalli pileum accepit, malus vir bonum capitium. In insultantis
fœminæ et
conscientiæ mendacii fastidio pileum abjicere voluit; ast quid accidit,
indigni homicidæ pili
cum cute pileum seqvuntur, nudumque et crudum in meritam poenam remanet,
cranium, fert quoque
traditio, abscissum ejus pollicem, annulo ornatum, tumque in nive deperditum,
die Joh. Baptistæ
æstate a cæco quodam in lintre sedente, super frusto glaciei
natantem visum et elevatum
esse, quo facto glacies statim in aquam soluta est, coecus vero visum amissum
recuperavit. In perennem
rei memoriam in Sigillo Consistorii Ecclesiastici Aboënsis, adhuc pollex
hic annulatus
conspicitur. Stat hodienum domus ejus in Nousis, in qua quarta paries
reparatione eget sæpius,
reliquis absque omni labe per tot secula firmis. Visitur quoque in petra
ibidem prope templum in quo
humatus est, accuratissima serpentis effigies, quem morsum calcaneo ejus nudo
minitantem, ab ipso
maledictum lapidi immersum esse ajunt veteres, quorum omnium testem oculatum
se venditat clar.
Mag. Dan. Jusleen in disp. sud de Aboa veteri et nova p. 36 et 37. Uterque
horum rex Ericus et
Henricus Episcopus in Calalogum Sanctorum a Romana Ecclesia canonizati sunt.
Servantur ossa et
reliquiæ Regis Erici im Templo Cathedrali Upsaliensi, ad sinistrum latus
altaris, in loculo
pretioso et cancellis ferreis bene munito, quem ipse vidi et tractavi. Sancti
vero Henrici reliquiæ
sepulcro ejus in Templo Nousensi, ad templum Cathedralem transacta sunt et
Sacrario hactenus servata,
testis est laudatus mag. Juslenius in Disp. cit. p. 12, quee pro iis cognita
et cum suis sacculis duobus d.
XVI octobr. A:o CICICCCXX inventa atque a celsissimo Comite Douglassio
moderno Finlandise
gubernatore exemta, Petropolimque transmissa sunt ad mandatum Sacræ
Czareæ Majestatis
ex Collegio Supremæ Cancellariæ.1 Tämä oli kuningasaikana Suomen ensimmäinen ajanjakso, joka on hamärää,
pakanallista ja
epäjumalien palvonnan aikaa. Sillä heillä oli jumalia, joita he palvoivat
pakanallisella tavalla ja jotka
kerran muistan lukeneeni pitkässä sarjassa lueteltuina kunnianarvoisan
Viipurin piispan, herra Petrus
Bångin historiassa Eccles. Sveogoth., jota minulla ei nyt ole käsillä, ja
heitä syytetään eräiden loitsujen
takia läheisestä yhteydestä paholaisen kanssa. Mutta sittenkun jumalan armun
koittaessa Suomi oli
kukistettu Svean kuninkaan Eerik IX:n voitollisilla aseilla, muuttui se
Ruotsin maakunnaksi ja samalla
pakanuuden pimeys hävisi englantilaissyntyisen Upsalan piispan Henrikin
levittäessä kristinuskon
valoa. Tämä, suomalaisten voittajan, Eerik kuninkaan seuralainen, voitti
heidät hengen aseilla ja käänsi
epäjumalia palvelevan kansan puhtaampiin pyhiin menoihin. Ja tämä Eerik
kuninkaan Suomen-retki ja
Henrikin, suomalaisten apostolin ja ensimmäisen piispan tulo tapahtui Herran
vuonna 1156 kaikkein
historioitsijain yhteisen mielipiteen mukaan. Senjälkeen Henrikin, joka
käännytystyössä oli asetettu
taivaallista oppia ihmetöillä vahvistamaan, surmasi talvella pakanallinen
ylimys Köyliön järvellä, jonka
rannalla on Köyliön pitäjä, 10 penikulmaa Turusta pohjoseen päin. Kerrotaan
tuon ylimyksen luo, jonka
nimi oli Lalli, saapuneen piispa Henrikin seurueineen, ja kun hän ei tavannut
tätä itspään kotoa ja kun
hän ei voinut saada ruokaa kotiväeltä, käski hän, pantuaan rahat pöydälle,
ottaa sitä väkisin; Lalli
palatessaan kotiin ja saatuaan tietää omaisiltaan, ketä vieraita hänen
poissaollessaan oli hänellä käynyt,
kovin katkeroituneena juuri tapahtuneesta, hänen mielestään väkivallasta, ja
muistaessaan aikaisemmat
piispalta saamansa nuhteet murhasta, hyppää asestettuna hevosen selkään, ajaa
kiihtyneenä takaa
poismeneviä ja saavuttaa heidät mainitussa paikassa ja jumalan sallimuksesta
heti hyökättyään
jumalanmiehen kimppuun surmaa hänet raudalla ja otettuaan hänen lakkinsa
voiton merkiksi
riemuitsevana voittajana palaa kotiin. Vaimon sanotaan - pahasti epäillen
mitä oli tapahtunut ja
paheksuen tekoa - tervehtineen puolisoa näillä sanoilla:
# Kusta Lalli lakin sai,
# paha mies hyvän hytyrän.
# Kauhistuen vaimonsa ja omantuntonsa soimausta hän tahtoi heittää pois
lakin; mutta mitä tapahtuu:
kunnottoman murhaajan hiukset seuraavat päänahkoineen lakkia, ja paljas
verinen pääkallo jää
ansaituksi rangaistukseksi jäljelle; kertoopa perimätieto, että hänen
hakatun, sormuksella koristetun
peukalonsa, joka tuolloin oli kadonnut lumeen, huomasi kesällä juhannuksena
ruuhessa istaessaan eräs
sokea mies uiskentelemassa jääpalasella ja nosti ylös, minkä jälkeen jää heti
suli veteen, mutta sokea
sai menetetyn näkönsä. Tapahtuman pysyväiseksi muistoksi nähdään tämä
sormuksella varustettu
peukalo tänä päivänäkin Turun hiippakunnan tuomiokapitulin sinetissä.
Nousiaisissa on vielä tänään
pystyssä hänen huoneensa, jonka neljäs seinä kaipaa melko usein korjausta
muiden säilyttyä lujina
ilman mitään rappeutumista läpi niin monen vuosisadan. Samassa paikassa
nähdään myöskin kalliossa
lähellä kirkkoa, johon hän on haudattu, hyvin selvä kuva käärmeestä, jonka -
sen uhattua pistää häntä
paljaaseen kantapäähän - vanhat sanovat hänen kiroamanaan vajonneen kiveen,
minkä kaiken
silminnähnyt todistaja sanoo olevansa maisteri Dan. Jusleen väitöskirjassaan
"Aboa vetus et nova"
("Vanha ja uusi Turku"), siv. 36 ja 37. Kummankin näistä, Eerik kuninkaan ja
Henrik piispan on
Rooman kirkko kanonisoinut pyhien joukkoon. Eerik kuninkaan luut ja
jäännökset säilytetään Upsalan
tuomiokirkossa alttarin vasemmalla puolella kallisarvoisessa ja
rautaristikoilla hyvin suojatussa
arkussa, jota itse olen katsellut ja tutkinut. Mutta pyhän Henrikin
jäännökset siirrettiin hänen
haudastaan Nousiaisten kirkosta tuomiokirkkoon ja säilytettiin tähän asti
kuorissa, kuten todistaa
mainittu maist. Juslenius edelläsanotussa väitöskirjassaan siv. 12. Kun ne
tunnettiin niiksi (p. Henrikin
jäännöksiksi) ja löydettiin molempine arkkuineen lokak. 16 p:nä 1720, otatti
ylipäällikkö Douglas,
Suomen nykyinen kenraalikuvernööri, ne pois, ja siirsi Pietariin pyhän
keisarill. majesteetin ylimmän
kansliakollegiumin käskystä. |
||||
1
Tämä oli kuningasaikana Suomen ensimmäinen ajanjakso, joka on hamärää,
pakanallista ja
epäjumalien palvonnan aikaa. Sillä heillä oli jumalia, joita he palvoivat
pakanallisella tavalla ja jotka
kerran muistan lukeneeni pitkässä sarjassa lueteltuina kunnianarvoisan
Viipurin piispan, herra Petrus
Bångin historiassa Eccles. Sveogoth., jota minulla ei nyt ole käsillä, ja
heitä syytetään eräiden loitsujen
takia läheisestä yhteydestä paholaisen kanssa. Mutta sittenkun jumalan armun
koittaessa Suomi oli
kukistettu Svean kuninkaan Eerik IX:n voitollisilla aseilla, muuttui se
Ruotsin maakunnaksi ja samalla
pakanuuden pimeys hävisi englantilaissyntyisen Upsalan piispan Henrikin
levittäessä kristinuskon
valoa. Tämä, suomalaisten voittajan, Eerik kuninkaan seuralainen, voitti
heidät hengen aseilla ja käänsi
epäjumalia palvelevan kansan puhtaampiin pyhiin menoihin. Ja tämä Eerik
kuninkaan Suomen-retki ja
Henrikin, suomalaisten apostolin ja ensimmäisen piispan tulo tapahtui Herran
vuonna 1156 kaikkein
historioitsijain yhteisen mielipiteen mukaan. Senjälkeen Henrikin, joka
käännytystyössä oli asetettu
taivaallista oppia ihmetöillä vahvistamaan, surmasi talvella pakanallinen
ylimys Köyliön järvellä, jonka
rannalla on Köyliön pitäjä, 10 penikulmaa Turusta pohjoseen päin. Kerrotaan
tuon ylimyksen luo, jonka
nimi oli Lalli, saapuneen piispa Henrikin seurueineen, ja kun hän ei tavannut
tätä itspään kotoa ja kun
hän ei voinut saada ruokaa kotiväeltä, käski hän, pantuaan rahat pöydälle,
ottaa sitä väkisin; Lalli
palatessaan kotiin ja saatuaan tietää omaisiltaan, ketä vieraita hänen
poissaollessaan oli hänellä käynyt,
kovin katkeroituneena juuri tapahtuneesta, hänen mielestään väkivallasta, ja
muistaessaan aikaisemmat
piispalta saamansa nuhteet murhasta, hyppää asestettuna hevosen selkään, ajaa
kiihtyneenä takaa
poismeneviä ja saavuttaa heidät mainitussa paikassa ja jumalan sallimuksesta
heti hyökättyään
jumalanmiehen kimppuun surmaa hänet raudalla ja otettuaan hänen lakkinsa
voiton merkiksi
riemuitsevana voittajana palaa kotiin. Vaimon sanotaan - pahasti epäillen
mitä oli tapahtunut ja
paheksuen tekoa - tervehtineen puolisoa näillä sanoilla:
# Kusta Lalli lakin sai,
# paha mies hyvän hytyrän.
# Kauhistuen vaimonsa ja omantuntonsa soimausta hän tahtoi heittää pois
lakin; mutta mitä tapahtuu:
kunnottoman murhaajan hiukset seuraavat päänahkoineen lakkia, ja paljas
verinen pääkallo jää
ansaituksi rangaistukseksi jäljelle; kertoopa perimätieto, että hänen
hakatun, sormuksella koristetun
peukalonsa, joka tuolloin oli kadonnut lumeen, huomasi kesällä juhannuksena
ruuhessa istaessaan eräs
sokea mies uiskentelemassa jääpalasella ja nosti ylös, minkä jälkeen jää heti
suli veteen, mutta sokea
sai menetetyn näkönsä. Tapahtuman pysyväiseksi muistoksi nähdään tämä
sormuksella varustettu
peukalo tänä päivänäkin Turun hiippakunnan tuomiokapitulin sinetissä.
Nousiaisissa on vielä tänään
pystyssä hänen huoneensa, jonka neljäs seinä kaipaa melko usein korjausta
muiden säilyttyä lujina
ilman mitään rappeutumista läpi niin monen vuosisadan. Samassa paikassa
nähdään myöskin kalliossa
lähellä kirkkoa, johon hän on haudattu, hyvin selvä kuva käärmeestä, jonka -
sen uhattua pistää häntä
paljaaseen kantapäähän - vanhat sanovat hänen kiroamanaan vajonneen kiveen,
minkä kaiken
silminnähnyt todistaja sanoo olevansa maisteri Dan. Jusleen väitöskirjassaan
"Aboa vetus et nova"
("Vanha ja uusi Turku"), siv. 36 ja 37. Kummankin näistä, Eerik kuninkaan ja
Henrik piispan on
Rooman kirkko kanonisoinut pyhien joukkoon. Eerik kuninkaan luut ja
jäännökset säilytetään Upsalan
tuomiokirkossa alttarin vasemmalla puolella kallisarvoisessa ja
rautaristikoilla hyvin suojatussa
arkussa, jota itse olen katsellut ja tutkinut. Mutta pyhän Henrikin
jäännökset siirrettiin hänen
haudastaan Nousiaisten kirkosta tuomiokirkkoon ja säilytettiin tähän asti
kuorissa, kuten todistaa
mainittu maist. Juslenius edelläsanotussa väitöskirjassaan siv. 12. Kun ne
tunnettiin niiksi (p. Henrikin
jäännöksiksi) ja löydettiin molempine arkkuineen lokak. 16 p:nä 1720, otatti
ylipäällikkö Douglas,
Suomen nykyinen kenraalikuvernööri, ne pois, ja siirsi Pietariin pyhän
keisarill. majesteetin ylimmän
kansliakollegiumin käskystä. |
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.
SKVR X1 27. | 84 % |
|
SKVR X1 24. | 81 % |
|
SKVR VIII 986. | 67 % |
|
SKVR VIII 987. | 65 % |
|
SKVR VIII 997. | 58 % |
|
Kanteletar 3:7 | 84 % |
|
SKVR XV 82. | 77 % |
|
SKVR VIII 993. B. | 68 % |
|
SKVR IX1 2. | 68 % |
|
JR 02193 | 65 % |
|
JR 02451 | 65 % |
|
SKVR IX1 3. | 56 % |
|
SKVR VIII 993. A. | 55 % |
|
SKVR IX1 1. | 55 % |
|