verasta, pantiin pesemätöin liinavaate
väliin ja punainen verka vuori. Ensin pitettiin umpi lammissa vesi haan
päässä kolme yötä, siitte haasiin pielipuun pääss kolme yötä ja kolmen
kuolleen päässä kolme yötä kunkin. Jos sattu sellainen seikka, ettei mikään
arpa voinut päästää asian perille, otettiin vaivaisia koivuja, joista tehtiin
niin iso vanne, josta sopi pujoittaa vijan alainen. Tuo hattu piti vielä
ennen kuolleehen päässä pitämistä pitää kolme yötä tapion pöytällä muudetun
huoneen kynnyksellä torstai iltana sanoen:
4
Päästä2 luoja, päästä luonto,
5
päästä päällinen jumala;
6
kuin kuun kivestä päästit,
7
päästit päivän kalliosta,
8
5 päästä tääkin pälkähäästä,
9
tästä seikasta selitä,
10
kusi kinttuin kiroista,
11
pakinoista parta suihen,
12
parrattomiin vihoista.
Sanottu vanne vetetään kolmeen solmeen ja vietään saunan uunin suuhun.
Sitotaan pesemätöin liina rihma solmittuun vanne kimppuun ja uuni kivien
alaitse vetetään rihman toinen pää kylpylautoille. Taikuri panee hattuunsa
kolmen korpin aivot ja sanotun rihman pään hattunsa päälle ja taika hatun sen
päälle ja rupiaa saunan lautoille makaamaan, jolloin Henkettäret tulevat
saunan uunin suuhun riitelemään. Korpin aivot kertovat taikurille asian
tarkoilleen, jos hee pyytävät ihmishenkeä uhriksi sanotaan:
14
Lepästä
ja ruvetaan uutestaan makaamaan, ja sinne asti kunne henkettäret myöntyvät
leppä ihmis kuvaan. Henkettäret riitelevät mieluisiaan uhri sanoja, van niitä
täytyy vastustaa, kunne myöntyvät.
1
Kk:ssa on iso alkukirjain. #2 Kk:ssa on pieni alkukirjain.
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted
alignment algorithm
(Janicki, 2022)
on sequences of verses.