skvr06174071
Pohjois-SavoIisalmi
Krohn, Kaarle
9999

Metadata

COL: Krohn?
ID: 7407 α.
INF: [Kaarle Krohnin papereista löytyi tämä koneella kirjoitettu kuvaus. Tämä on ilmeisesti jäljennös jostakin alkuperäisestä kirjaanpanosta, jota ei kuitenkaan ole löydetty. Alkuun on Krohn lyijykynällä merkinnyt: Juho Eskelinen?] Iisalmen Vennäinjärvellä.
LOC: Iisalmi.
OSA: VI2
SGN:
TMP: --?

Kun karhuntappaja tulee metsästä

karhun turpapanta kaulassa laulaa oven:
    3  Saanenko tupahan tulla,
    4  Hyvän tuuvva tullessani,
    5  Kun on saalis saatu,
    6  Metän hippa halliparta,
    7  5 Metän kuuluisa kuningas.
    8  Anna vastakin Jumala,
    9  Toiste totinen Luoja
    10  Meiän miessä ollessamme,
    11  Meiän miessä ja jaloinna!
    12  10 Jos et anna aikanansa,
    13  Emme kostu kuoltuamma.
    14  Joko on piiat pirtin pessyt,
    15  Vaimot (Lapset) lattian lakassut?
    16  Astun jalan, astun toisen,
    17  15 Kohta astun kolmannenkin
    18  Alle kuulun kurkihirren,
    19  Päälle pinnatun petäjän.
Rinnatusten, käsikkäin ukot sisään, juhlallisin askelin.
Tekkiit karsikon, lähellä taloa petäjä, yksi oksa jätettiin pitkäksi, johon silmäreiästä karhun pääluu pantiin. Kun honkaan lähettii viemään:
    22  Lähes kulta kulkemaa,
    23  Hoppee vajeltammaa
    24  20 Tätä kultaista kujjoo,
    25  Hopiaista tietä myöten!
    26  Ei tätä paijuu panna
    27  Eikä raitaa raketa,
    28  Vaan honkaa hyvvään puuhu,
    29  25 Petäjäiseen pensaase (pienosee).
Kun mies nousee karsikkoon:
    31  Joka tuon ohton ottanoo,
    32  Kullan pois kulettannoo,
    33  Väännä päätä väärällee,
    34  Kättä koukkuun kokkoo,
    35  30 Nokka syrjään syssee!
(Se nk. kostoks joka koskees.)
Ryypätään ohtoo panness.
Piettii ku peijaisii, kutsuttii vieraita, juodessa laulettii:
    39  Täyss on tuoppi, täys on tuoja,
    40  Täyen on antanu Jumala.
Karhun loukku: Kaha (on aita). Kynnyspuu ja kansi (= päälyspuu), vipupanta (= isopanta, se raksi, jossa kansi riippuu), vivut, pylväät, joiden nojassa vivut, kara (= se kasvava puu joka kynsi- ja kannen reikää). Vipuremmi eli vipukytkyt (= vihta jonka päässä hierin, joka kartun ja kytkyen nojalla). Hierin on noin 4 korttelia pitkä, kokka päässä. Täky pantii hierimen päästä, pujotettii kokkaan asti, piti olla hienon.
Kun metsämies lähtee metsään:
    43  Saata sille saarekkeelle,
    44  Sille kummulle kuleta,
    45  35 Josta saalis saataisiin,
    46  Elon toimi tuotaisiin.
Karhun satimella on aluslava kolmikulmainen ja pitklttäisistä puista tehty, niin että sopii päällyslavan kannatuspuiden sisään, se ulkokolmio sopii aluspuiden sisäkolmioon.
Karhun loukussa vipujen pannat karojen ulkopuolella ja isot painot kahan perän puolelta, samasta pannasta, vaan eri silmukkana vivunpäätä ja kansipuuta vasten.
Kun karhuntappaja kotiin, laulaa:
    50  Joko on piiat pirtin pessyt,
    51  Vaimot lattian lakassut?
Kun siihen sitten vastataan:
    53  Jo on piiat pirtin pessyt,
    54  40 Vaimot lattian lakassut,
jatkaa metsämies:
    56  -- -- --
Karhunpeijaisiin kutsuttiin naapurit. Pantiin suureen myyrypataan lihat kiehumaan, tehtiin isot leppäiset laikot, joilla välistä hämmäyttivät keittoonsa, ja:
    58  Jo on karhu kattilassa,
    59  Metän kiivas kiehumassa,
    60  Kiehumassa, kuohumassa
    61  Kultaisten koukkujen nenässä
    62  -- -- --
Karhun turpapanta kun leikattiin, ei päässyt sisääntulija enää osalle. Tuon turpapannan läpi samoin kuin karhun kulkkutorven kaadettiin vettä, jolla oli parantava voima eläimien ja ihmisien vammoissa.
Karhu melkein aina nyljettiin metsässä ja lihat palotettii, että voisi kuljettaa kotiin. -- -- Lopulla karhun peijaispitoja levitettiin karhunnahka pöyälle ja istuttii ympäri pöyän viinapikarit käissä ja laulettii ruumista liikutellen talidin mukaan.
Eri karsikko pitää olla kullekin karhun pääluulle.
-- Ennen keihäällä vain, hiihtänyt hangella karhun kiinni, ja silloin miestä vastaan ja silloin tappanut. --
-- Kerran noussut suureen haapaan ja vahvalle oksalle; kuin miesjoukko hakkasi puuta, romahti oksan kansa alas miesten päälle, hämmästynyt, juossut pois. --
Karhu usein syksyllä lumissa kierretty.
Kun koiskolle lava tehhään ja vahataan, niin kun on pimeä yö, niin ei näe, siten on usein ampuessa hairinkoon jouvuttu ja karhu joutunut metän hyväksi.
Paitsi jälen paluuttajaa, niin on myös tehty siten, että ratsain menty ja hevosen selästä noustu talaalle ja ajettu hevonen mänemään. Yks ja kaks miestä vahtimoissa.
Karhunpyytäjät olivat loihditut, ett'ei karhunhammas pystynyt, vaikka polvia kaverteli.
Jos karhu on raadellut semmoisessa paikassa, missä ei [ole] metsää, niin vedetään rauska metsään lunta myöten; kyllä karhu kulkee jälkiä.
(Petäjänkankaalla Sukevan kylän maalla suon reunassa on karhun loukku, jota kävin katsomassa.)
Karhun loukussa vipupanta (isopanta), jossa kansipuu ja pieni panta, jossa vipu. Pylväissä, joihin vivut nojaavat, on pykälä päässä, ett'ei soljahta pois. Vipuvihta (= vipuremmi); niitä voi olla kaksi, yksi kummassakin vivussa, vaan voi olla vain yksi, nk. siinä vivussa, joka risteyksessä on toisen päällä. Hierin tässä on vain kolme korttelia pitkä ja suonioksainen, oli kierretty vihta, jolla syötti oli ollut hierimeen kiinni köytetty. Syöttikarttu, joka kahan seiniin kiini, ja joka hierimen nenää pitää. Tässä oli karttu vain noin 2 korttelia kahan peränurkasta. Kaha 2 1/2 kyynärää korkea. Karat olivat jotenkin hienoja puita, niiden väli oli lähes 2 kyynärää, vaan voisi olla 1 1/2 kyynärää, silloin ei karhu pääsisi niin reutomaan, olisi ahtaassa, melkein kuin pihissä. Painopuita oli molemmin puolin 6 à 7 kappaletta, osaksi paksuja hirsiä, nojalla kahan puolelta. Suu oli suolle päin. -- (Sukevan kylän Huutolahen talon isäntä oli samalla loukulla vähän aikaa väliin saanut kaksi karhua, kun toisen kerran veti raadon loukun paikalle.)
-- Pekka Eskelinen vainaa on tehnyt paljon karhun loukkuja, joista sai viisi karhua. --
--Syänmaan Haapajärven asukkaat kun saivat karhun loukkuun toisesta käpälän kalvoksesta (kun kaha liian lyhyt), se huito toisella käpälällään ja huusi mörsisi kovasti, varjeli itseään toisella käpälällä, kun kangella lyötiin. --
Karhun sain sammalletaan, sekä alus- että päällilava.
Tullessa lauletaan karhun peij.:
    79  45Joko on piiat pirtin pessyt,
    80  Joko on lapset lattian lakassut,
    81  Joko on pesty pitkät pöyät,
    82  Joko on pesty pitkät penkit?
Karhun pyytäjät keittäessä:
    84  Kun sinä kuulit karjan kellon,
    85  50 Heiluvan hevosen kellon,
    86  Mahoit maata mättähällä,
    87  Nukahella nurmikolla.
    88  Ohtoseni, lintuseni
    89  Kääntelekse, kuuntelekse,
    90  55 Mesikämmen kaunis lintu.
Kun toivat keitoksen pirttiin:
    92  Astun jalan, astun toisen,
    93  Kohta astun kolmannenkin.
    94  Kukko sulle, kukko mulle,
    95  Kukko meille kummallekin,
    96  60 Kuksis -- -- -- -- --
Kun akat toivat juomaa (olutta):
    98  Tuolta tuoppini tuleepi,
    99  Kannuni karetteleepi,
    100  Täys on tuoppi, täys on tuoja,
    101  Täyen on antanu Jumala.
Kun vieras tuli kotaan lihaa keittäessä:
    103  65Terve metän isäntä,
    104  Terve metän emäntä!
    105  Ohtoseni, lintuseni,
    106  Kuin sie tulit meiän maille
    107  Meiän miessä ollessamme,
    108  70 Meiän miessä ja hyvänä.
Kun tuotiin keitos tupaan ja pyöritettiin kuppia jossa pää:
    110  Tuossa ohto kuuntelekse,
    111  Kääntelekse, kahtelekse,
    112  Metän hippa, halliparta,
    113  Metän kultanen kuningas.

The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.

Similar poems

Contains poems

JR 29294 87 %
JR 40762 81 %
SKVR VII4 loitsut 2482. 70 %
SKVR XIII3 9565. 69 %
SKVR XII2 6476. 68 %
SKVR XII2 6460. 68 %
KR 42:2899 66 %
SKVR VII5 loitsut 3322. 63 %
SKVR VI2 5442. 58 %
JR 27193 55 %
SKVR VI2 4866. 55 %
SKVR III2 2055. 52 %
SKVR XII2 6809. 51 %
SKVR XII2 6461. 50 %