-- -- -- Lehmättömät ja lehmällisetkin ahneet ja kateelliset emännät
paransa
valmistivat seuraavalla tavalla: varastetun värttänän ympärille kierrettiin
pellavaa,
kerä pantiin pääksi, "tykkilakki" mahaksi ja kolme värttänää jaloiksi; veri
otettiin sille
nimettömästä sormesta ja sydämeksi pantün ehtoollisoblaatti.
Henkiin
saatiin
para Kiiratorstai tahi Joulu-yönä joko kirkon portailla, pohjoiseen päin
kulkevan joen
rannalla tai kumotun venheen alla. Varhain aamulla vietiin para johonkuhun
mainituista paikoista ja hoettiin ehtimiseen:
a.
4
Synny para, synny para,
5
Voita, maitoo kantamaan!
Kohta se rupesikin kolmella jalalla hyppimään, jonka jälestä para
vietiin
kotia ja
sijoitettiin joko maito-aittaan, saunaan tahi riiheen ja alkoi nyt taloon
naapuristosta
kantaa voita, maitoa, jopa eloakin, niin että "teki yhdestä rikkaan
toisesta
köyhän",
sillä tämä "yks'silmäinen, kolm'jalkainen", kuten häntä kutsuttiin, lypsi
muka
naapurien lehmät, otti toisten aitoista maitoa, voita ja jyviä sekä
kuljetti
saamansa
kotitaloonsa. Ei näin saatu tavara kuitenkaan ollut parasta laatua, vaan
aina
vähän
huonompaa tavallista. Jopa usein sattui, että jos paraa henkiin herättäessä
ohellinen
koiransilmä sattui sen kuulemaan ja toivotti päinvastaista, toi para kotiin
voin ja
maidon asemasta vihamiehen toivottamaa ja tahtoi sokata ja liata kaikki
ruoka-
aineet.
Paraa ei aina tarvinnut tehdäkään. Ken semmoisen tiesi lähiseuduilla
löytyvän ja
halusi sitä itselleen, meni jouluyönä kirkolle ja hyppäsi yhdellä jalalla
kaks kertaa
myötäpäivään ja yks kerta vastapäivään kirkon ympäri, ja hoki:
b.
9
Tule para, paras para,
10
Kehräkinttu, keräpää!
niin silloin ilmestyi parakin, jolle nyt sai kertoa tahtonsa ja halunsa.
Para siitä
saakka tai'an-tekiää rupesikin auttamaan. -- -- --
The similar poems were computed automatically using an optimized weighted
alignment algorithm
(Janicki, 2022)
on sequences of verses.