skvr01207510
VienaVuokkiniemi
Meriläinen, Heikki
1888

Metadata

COL: Meril.
ID: 751.
INF: Iivana Malińe.
LOC: Vuonn.
OSA: I4
SGN: n. 251.
TMP: 88.

Metsähiisi jos on ollut enemmän aikaa, niin päästetään siten, että otetaan yksikantainen pihlaja, se väännetään vasenkätisesti latvasta juureen asti, kuten vitsa ainakin. Se revitään juuriltaan, sen sijalle vuoltaan hopeata. Sittä mennään pohjoseen päin juoksevan puron luo ja siihen puroon lyyvään sillä vitsalla ja sanotaan:
a.
    3  Nouse, neitinen norosta,
    4  Hienohelma, hettehestä,
    5  Miehen ainoan avuksi,
    6  Yksinäisen ympärille,
    7  5 Vastuksia voittamaan,
    8  Ponnetonta polkemaan,
    9  Rumalaista rutjomaan!
Sittä vuoltaan hopeata siihen puroon kolme silua ja sanotaan:
b.
    12  En taho paljolla palkalla
    13  Enkä aivan palkattaan,
    14  Hopeat annan huolistasi,
    15  Kullat vaivoista kovista.
Sittä otetaan vettä pahka kauhalla astijaan kolmasti. Niin jos astijassa pyörii myötäpäivin, niin se vesi otetaan mukaan, vaan jos pyörii vastapäivin, niin ka[a]jetaan pois ja vuo[l]taan tinaa siihen puroon ja sanotaan:
c.
    18  Tässä on kullat kuppihisi,
    19  Hopejaiset vakkaseesi,
    20  Nämä on kullat kuun ikuset,
    21  Päivän päälliset hopeat,
    22  5 Riijoin Riikasta tuovut,
    23  Tappelulla Tanskan m⌈u⌉alta.
Sittä otetaan sillä kauhalla kolmasti sitä vettä siihen astijaan, ja jos ei vieläkään pyöri myötä päivin, niin vuoltaan vaskea vanhasta rahasta ja sanotaan:
d.
    26  Nämä vasta on varavasket,
    27  Vyöltä vanhan Väinämöisen,
    28  Tuhat vuojen tutkamesta,
    29  Näitä ei kanna kaikki miehet,
    30  5 Ei tuo tuhannet urohot.
Sittä otetaan vettä taas kolmasti. Ja jos ei sittäkään pyöri myötäpäivin, niin pannaan jälelleen ja mennään toiselle purolle ja siellä tehään samoin kuin on kerrottu. Ja jos ei siitäkään saaha, niin täytyy mennä kolmanteen ja neljänteen, etsiä niin kauvan, kunnes lähtee mukaan. Se ei lähe silloin mukaan, kuin vastapäivin pyörii astijassa, se on silloin juonissaan, siitä on kerran otettu vettä ilman lahjata, ettei ole vuoltu hopejaa sijaan. - Sittä kuin saahaan semmoista vettä, joka pyörii myötäpäivin astijassa, sittä otetaan kesuveen kannon lastuja ja ukkosen särkemästä, kolmesta puusta puita. Niistä tehään tuli muurais kekon viereen. Siihen pannaan kolme leppästä keitin selkää ristiin sen tulen päälle kuin Lapin jakkara ja siihen pannaan kattila ja se vesi kattilaan lämpiemään. Vesi kuin on lämminnyt, sairaalta revitään vaatteet päältä, ne keitin selät sitotaan nenistä toisiisa kolminurkkaseksi kehikoksi ja sairas asetetaan sen sisään ja tietäjä ulkopuolelta pitäin pesee kokonaan sairaan. Pestessä luvetaan manauslukuja. Sittä kuin on pesty, tietäjä nostaa tulen ylös, ja sairas menee sen tulen alati pois, panee puhtaat vaatteet päälleen, menee tiehesä. Tietäjä polttaa siinä tulessa sen sairaan ne vanhat vaatteet, syytää tuhkat tuuleen ja manaa menemään:
e.
    33  Tuulen teitä,
    34  Ahavan reki ratoja,
niin ei tartu kehenkään siltä paikalta. Pesu vein kaataa muuraiskekoon. Sittä lähtee pois, astuu takaperin yheksän askelta. Siinä lukee kolmasti kymmenen takaperin yhellä henkäyksellä. Sittä kääntyy pois ja menee matkaansa, niin ei lähe mukaan. - Niin sillä pääsee, jos ei ole Jumalan tauti.
Siinä pesuveissä pitäsi olla 9 kolmi haaraista kanarvan latvaa ja mustikan vartta.