skvr01205430
VienaVuokkiniemi
Meriläinen, Heikki
1888

Metadata

COL: Meriläinen
ID: 543.
INF: Moissei Ahońe; kuullut isoisältään ja isältään.
LOC: Latvajärvi.
OSA: I4
SGN: n. 257.
TMP: 88.

Jos tietäjä ei tietä parannettavassaan tautin syntyä, onko kalma, metsähiisi, vesihiisi tahi kirot eli muut tartunnaiset, niin otetaan Tapion näreestä yheksän oksan latvaa, kolmihaarasia, ja sittä otetaan hetteestä vettä kattilaan, vuoltaan hopeata hetteeseen ja siihen kattilaan pannaan ne näreen kerkät siihen kattilaan ja yhellä kerkällä pyöritetään vettä siinä kattilassa yheksän kertaa myötä päivin ja sittä nakataan se lehvä sinne joukkoon, jolla pyöritettiin ja sanotaan että:
a.
    3  Sano totta, Luojan arpa,
    4  Juttele, Jumalan merkki,
    5  Sano, arpa, syytä myöten,
    6  Elä miehen mieltä myöten!
    7  5 Jos on kalma tässä sairaassa,1
Sairas sanotaan nimeltään.
    8  Niin tartu kiini toisiin!
Niin jos on kalma, niin se napsahtaa paikalla toisiin lehviin kiini, vaan jos ei ole, niin se pyörii yksinään siellä veissä vein mukana. Niin sittä pyöritetään uuvelleen sillä lehvällä sitä vettä ja sanotaan etellä kerrotut sanat ja kysytään, onko vesihiisi? Niin jos on vesihiisi, niin se tarttuu toisiin. Vaan jos ei tartu, niin samoin aina uutelleen kysytään aina verestä, niin kauvan kuin se lehvä tarttuu toisiin, niin silloin tietään, että se puutunnainen siinä on, ja sittä tietää ruveta niillä aineilla puoskimaan, joita siinä tarvitaan. Ja sittä nakataan vanha, tieltä löyvetty nappi siihen veteen, niin jos se rupejaa vein kansa pyörimään ympäri astijata, niin se tartunnainen on toisen nostama, vaan jos se asettuu keskelle yhteen kohti, niin on itsestään tarttunut, siitä näkee sen, että jos itsestään on tarttunut ilman kenenkään kehottamatta, niin puoskiissa pitää manata kipuja muuvalle, ei kehenkään henkilöön. Vaan jos on kenenkään kehotuksesta tarttunut, niin silloin voi manata kivut:
b.
    11  Isäntäsä istumille,
    12  Käskijäsä kämmenille,
    13  Tekijäsä tienohille,
johon se on kaikkiin mieluisin lähtemään, jos vaan on syyttömästi nostettu. Vaan jos on sairaan alkuperäinen syy, niin silloin siitä on vaan kiihotusta ja silloin täytyy saaha sen henkilön paita, johon hään ensin nosti ja siitä on sitten takasi lähetetty. Sitä paitaa pitää sairas kolme yötä päällään ja sitten puoskiissa päältä revitään se paita ja poltetaan siinä tulessa, jossa sitä puoskinta vettä lämmitetään ja tuhkat syyvetään ilmaan ja manataan tuuleen, niin sillä tavoin voi päästä. Vaan sillon täytyy olla puoskimassa semmoinen tietäjä, joka ei ole tehnyt taikavoimallaan pahaa kellekkään, se on ainuva keino.

1 Sairas sanotaan nimeltään.

The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.

Similar poems