kr0005200003
Tukholma
Ryynäinen, Ambrosius
1828

Metadata

COL: Ryynäinen, Ambrosius
INF: Runokokoelma, sis. tietoa runoilijoista ja heidän runoistaan
LOC: Tukholma
PUB: Norstedt
SGN:
TEOS: Väinämöiset eli Yksi kokous meijän nykyisten runojoin virren teoista Toim. Carl Ax. Gottlundilta
TMP: 1828
TOP: Kirjalliset runot
TOS: Runokokoelma
YOP: 1828

RIEMU-LAULU JUUBEL-JUHLASTA v. 1817.

Rusi Ryynäinen
Moaninkalta.
Rusi (t. Ambrósius) Ryynäinen oli syntynyt nuon 1760:en vuuen tienoilla Halolan kylässä Moaninkan kappelissa Kuopion pitäjässä. Hään oli nuoruutessaan käynyt Pohjanmoalla, jossa hään oppi puu-sepäksi, jolla työllä hään elätti henkensäk saakka kuolemansa asti. Se tapahtui hänellen, niin kuin muillen älyillen (snillen) joihen täytyy moallisessa ihmis-joukossa suljeta taivaallisia aljeita (anlag) että hyö keäntyyvät surun-lapsiksi. Niinpä se kävi myös Ryynäisen kanssa. Ainoasti silloin, kuin viina oli poisjuohuttanut hänen muistonsa moallisista murheista, niin hään taisi heittee mielensä näillen henkellisillen huvituksillen, kuhun ei muut kehujat yltynyt. Eli hänen täytyi unouttaa olennonsa moalla, tullaksensa osalliseksi siitä isommasta henkellisestä ilosta, joka Runomuksessa on Runojoillen luotu. Mutta "vilja voittaa viisahankin, tauti tappaa taitavankin;" hään joutui viimeiseksi Runojasta juomariksi, ja keänty verkaisillaan yhestä henkellisestä ja taivaallisesta nautimisesta siihen roakaan moalliseen nautimukseen, joka teki häntä luontokappaleeksi jälleen. Sillä jos Runojat jollon-kullon voiteloo kielensä viinan-mehulla, joka virvoittaa heijän mieli-juohutusta, niin se ei ouk siksi viina joka teki heitä Runojoiksi; — se myrkyttää heitä, niin kuin muitakin Jumalan lapsia, ja soattaa heitä heikkouteen ja huonouteen. Sanotaan: "viina villin tekööpi, olut tuopi toisen mielen", ja niinpä se toi Ryynäisellenkin. Hään oli paha-kurinen ja pikainen päissä ollessaan, ja taisi silloin olla kelvotoin ja levee-suinen. Hään eli köyhyytessä yhellä torpalla Kermetlahen kylässä (sillä hänen tavarat ei ollut tästä moailmasta) mutta mielensä puolesta hään oli rikas perätin, ja runsaasti lahjoitettu runollisilla mielen-juohutuksilla. Pioissa ja juominkissa hään oli aina soapuvilla. Kuin ei kuhtuneet häntä muut, niin hään tuli omalla käskyllä, aatellen: "koirat kuhtuin tuloovat, hyvät vieraat kuhtumatak." Harvoin häntä kaivattiin; mutta kuin ei heitä mielittänyt ykskään lauluillansa ja Runoillansa — silloin oli Ryynänen poikessa. Ryynäinen kuoli v. 1822, ja kannettiin Moaninkan kirkollen, kussa häntä hauattiin kuin yhtä Koiroo, koska tämä nykyisin virattomaksi heitetty Kappalainen, nimeltä Björklund, ei lukena hautoa hänen ylitten — siitä syystä, että hään näinnä viimeisinnä vuosiuna oli ollut viinaan mänevä(?!) Tässä loppui hänen moallinen elämä, kussa hänellä ei ollut paljon iloa viljelläkseen; mutta henkellisessä tarkoituksessa on hään ikuistanut nimensä polvinpäiviksi meijän kirjoissamme. Seneistä, jos ei Pappi tahtona lukea hänellen ne viimeiset sanat, niin ei se kielläk meitä puhumasta hänen runollisesta jaloutestaan ja ansiostaan. Myö luemme sitävastoin kunniaksemme, että olemme ensimäiset, jotka moamiehillemme toimitamme muiston tästä miehestämme; ja sillä ikuistamme hänen nimensä meijän Suomalaiseen Tarinamukseemme. Kosk' emme ole käynyt hänen syntymäpaikoillansa, niin emme myös ouk soaneet tilaisuutta kuulustella ja ylös-kirjutella muita hänen virren-tekoja, joita sanotaan paljon vielä löytyvän Moaninkassa. Nämät kahet Runot, jotka tässä seuraa, ovat ne ainuat, jotka olemme hänestä käsittäneet, ja jotka saimme jo Upsalassa v. 1824 Herra Oppivalta Greg. Aminofilta Venäänsoaresta, samasta pitämästä. Meijän on siitten täytynyt kirjoin kautta hankkia parempia tiiustuksia sekä näistä Karhulan peijaisista, joista Runossa lauletaan, että niistä yksinäisistä nimistä, joista siinä monessa kohin puhutaan: joihen selityksestä meijän tuloo kiitoksella mainita Koulunkäyttäjätä (Rektorn) Herra Oppiata A. Wenellia Kuopiossa. Mitä vielä tulisi tästä Ryynäisestä sanottavaksi, niin myö ilman epäillemätäk asetamme häntä ensimmäiseksi tässä meijän kootuksessamme Suomalaisista Peä-Runojoista, ja annamme hänellen toveriksi Konsan Heikin Pohjanmoalla, josta vastapäin puhutaan. Ryynäisen runo-taito (skaldeförmåga) ilmoittaiksen erinomattain kielen ja mielen sukkeluutessa. Myö taijamme sanoa hänestä, että se oli varsin yksi pilkka-suu (Satirikus) ja irvi-hammas (Gyckelmakare) joka kielellisyyellänsä (Munwighet) ja puheen-suloisuuellansa nauratti ei ainoasti ne jäykkiämmät miehet, mutta joka puheliaisuuellansa (Wältalighet) käytti ne murheellisemmatkin aineet iloksi. Näissä kokeissa osoittaiksen hänessä yksi iso peän-äly ja tarkka muisti, koska hään ilman että niin sanalla ylistää ihtesäk (nopeemmin hään alentaiksen) käytti yhen asian i'äksi kunniaksensa, joka oli aivottu hänellen häpiäksi, ja teki tätä heillen, jotka oli sitä aikoineet, i'äksi häpiäksi. Että hään mielessään viritti, ja taijolla sovitti näin pitkän runon, ilman kirjaan panematak, toistaa hänellä myös olleen ankaran muiston. Myö taitaisimme ehkä moittia häntä niistä Ruohtalaisista sanoista, jotka hään on pistänyt virteensä, mutta meijän tuloo muistamaan, että moni piti tätä ikään kuin yheksi kunniaksi, ruumentoo näitä vieraita sanoja, ja että se on aina ollut yksi tapa talonpojissa, nouattoo herroin syljyksiä. Että hään jollon kullon rypeilöö suutansa ruokottomilla sanoilla, muistuttaa meitä, että hään oli Talonpoika; ja ettemme näistä virheistä närkästy, eikä heitä heitä pois sanoinsa suhteen, toistaa että olemme kyllä valaistuneita ymmärtämään, ja suuttumattomatak käsittämään, sen täyellisen luonnon hänen Runomuksessaan, ilman sanan karsimatak.
Tämä Ryynäisen Runo, jonka minä myös olen käsittänyt Herra Oppivalta Gr. Aminofilta, ja jossa Runoja koetteloo että kunnialla ylistää sitä juhlallista käyttämistä, jolla Kuopiossa rajuutettiin tätä meijän viimeistä Juubel-juhloo (eli Juhlin-juhloo, niin kuin myö tätä kuhuttaisimme) osottaa kyllä, että se on valinut yhen aineen, joka oli kokonaan ulkopuolella hänen mieli-luontoansa. Se ei tässä viritä virttensä viinan-tiloilla, eikä tuttavien parvessa, kussa se aina Runoillansa oli "Kukko linnassa." Tässä tavataan ainoasti yhtä yksinkertaista yritystä (sic!) että kehua näillä vierailla nimillä, joihen sovittamista meijän kieleemme aina on vaikia, ja teköo meijän Runojamme yheksi kuivaksi Tarinamukseksi; vielä siittennik, kuin heihin tunketaan näitä pitkiä vuosi-lukuja, jotka ovat luettavia, voan ei laulettavia. Tätä vikoo tavataan ussein nykyisämmissä Runoissa, joka on syntynyt siitä, että ne ovat ikään kuin yht-aikoo aivotut sekä Runomukseksi, että Tarinamuksen varaksi; mutta — "ei sovik kahta Kuninkasta yhteen linnaan." Muutoin niin kieli on tässäkin selvä ja sointuva, ja kussa ei puhutak Lutheruksesta, Wittenbergistä, Melanchthonista, Tetzelistä, Samosatenista ja Upsalasta, eli Rohvessoriloista ja Tohtoriloista (yksi merkellinen sanan-pepu talonpojan suussa) niin siinä aina äimistyy oatoksia aika Runojan.
    6  Tuli toas kynälle kyyti,
    7  Vuoro vuollulle sulalle.
    8  Halaistulle höyhenille!
    9  Pännä pistetty läkissä
    10  Muisto-merkkiä tekeepi
    11  Kansan kasvavan etehen.
    12  Tulevaisten tunnustella
    13  Juhlan julkisen pitosta,
    14  Johon Keisari kehoitti,
    15  Suuri voipa voimallinen,
    16  Valtias Venäjän-moalla.
    17  Kuin oli kulunut kaikki
    18  Loka-kuu lopulle käynyt,
    19  Vuonna kuin on kirjotettu
    20  Ja tuli tuhannen peälle
    21  Kului kaheksan sataa
    22  Sen peälle seitsementoista:
    23  Silloin siunattu Solenni,
    24  Juubel-juhla julkisesti
    25  Vietettihin vielä kerran.
    26  Esivalta ensin, kaikki
    27  Herrat oikenen omaiset
    28  Sitä suurella ilolla
    29  Kuuluttivat, kunnialla.
    30  Sitä Piispatkin pitivät,
    31  Rohvessorit ja Rovastit,
    32  Kaikki myöskin Kappalaiset,
    33  Kaikki kappelin papitkin,
    34  Apulaiset aivan kaikki
    35  Henkellisellä halulla
    36  Kutsuvat kokohon ensin
    37  Seurakunnat selkiästi,
    38  Aivan oamusta varahin.
    39  Kaunistivat kirkot vielä
    40  Varsin kynttälin valolla.
    41  Itse peällensä pukivat
    42  Juhla-voatteensa valitut;
    43  Siitten astuivat sisällen
    44  Heti Herran huonehensa,
    45  Voimalla varustetulla
    46  Seurakunnillen selitit,
    47  Ilmoittivat ihmisillen
    48  Opin oikian menoista,
    49  Jonka Tohtori totuinen,
    50  Julkinen Jumalan pappi,
    51  Lutherus lujaksi laitti
    52  Kaupunkissa kaukaisessa,
    53  Wittenbergissä perusti.
    54  Paljon siitäkin puhuivat,
    55  Kuinka kunnian Jumala
    56  Hänen voimalla varusti,
    57  Lahjoitti lavian tievon
    58  Henkellisissä hänellen;
    59  Pani paljon uskallusta,
    60  Rohkeutta runsahasti
    61  Yli Poavin ylpeyven.
    62  Apulaisen annoi vielä
    63  Melanchthonin mainittavan.
    64  Nämät tohti toimellansa
    65  Vastoin Poavia puhua,
    66  Sekä Tetzelin tekoja,
    67  Niin myös Samosateninkin,
    68  Jotka oli Poavi pannut
    69  Synnin kaupalle sysänyt;
    70  Raha rikosten etestä
    71  Piti Poavillen tuleman,
    72  Kirja siitten synnin peälle
    73  Piti Tetzelin tekemän,
    74  Että vielä eteskinpäin
    75  Soapi synnissä eleä.
    76  Monta muuta kauhistusta,
    77  Taikaisiakin tapoja,
    78  Muita Munkkien menoja,
    79  Jot' ei kykene kynällä
    80  Panemaan paperin peälle,
    81  Oppimatoin ollenkaan,
    82  Kosk' ei Oppinut osaja
    83  Poavin juonia jutella.
    84  Katoi kirjat kaupunkeista,
    85  Katoi kaikista kylistä,
    86  Ei soatu sitä lukea.
    87  Vähä kuulla kirkoissakin,
    88  Eikä yhellä ajalla
    89  Soanut soarnata kukana
    90  Siinä selvässä valossa,
    91  Kuin sen Jesus jätti meillen.
    92  Voan koska herahti Herra
    93  Tämän sankarin sytämmen,
    94  Josta silloin soarnattihin;
    95  Tämä soatti soarnoillansa,
    96  Kaunihilla kirjoillansa
    97  Ristikunnat rikkahaiksi.
    98  Annoi Roamatut avata,
    99  Laitti lapsille osansa.
    100  Kirjat kaunihit kätehen,
    101  Joihin kuitenkin käsittit
    102  Kaikki kalliimmat asiat.
    103  Koska nyt kolmet sataa
    104  Aastaikoja alusta
    105  On jo kuitenkin kulunut,
    106  Koska yhteinen kokous
    107  Sattunut on Upsalassa,
    108  Kussa nyt itse Kuninkas,
    109  Seävyt kaikki suosiolla,
    110  Isät suurella ilolla
    111  Otit vastahan vapaasti
    112  Tämän opin onnellisen.
    113  Tämän toivotun totuuen.
    114  Niistä syistä on näkynyt
    115  Kuninkaitten kuuluisillen
    116  Ruotsin vallassa vapaassa
    117  Panna pyhäksi iloksi
    118  Ristittyillen riemu-päivä,
    119  Jonka Jumala sovitti,
    120  Että meille, kuin elämme
    121  Sa'an yheksän ajalla —
    122  Saimme jo kahesti kuulla
    123  Juubel-juhlan vietetyksi.
    124  Ei tämä elävä kansa,
    125  Tuskin myös tuleva kansa,
    126  Soane kuulla kutsuttavan
    127  Juubel-juhlalle kokohon,
    128  Solennille soitettavan.
    129  Asiat on aivan suuret,
    130  Josta puhumaan pitäisi;
    131  Voan on puhe puuttuvainen,
    132  Yksinkertainen yritys.

The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.

Similar poems