Metadata

COL: Matti Räsänen
ID: 66473
LOC_AREA: h
LOC_PAR: Räisälä.
SGN: KJ 53:19329. (siv. 263).
TMP: 1957.

"Minä Pekosta", Pekka Suutarista, Koipelon talosta, olen ennen henkilötiedoissani maininnut: Hän on ollut varmaan tietomies mielestään, eikä pannut "kynttiläänsä vakan alle"; - Sitä kuvaa kaiketi seuraava tapaus: -
"Minä" meni itse kysymään pojalleen Aatamille morsianta Kivipellon Javanaiselta ja teki siellä kysymyksen morsiamelle seuraavin ylväin ja itse tietoisin sanoin:
    3  "Minä kysyn sinulta lapsukaiseni,
    4  tahdotkos tulla asumaan Koipelon kartanoihin?
    5  Ettäs tiedät, että sielä asuu rauha ja ihmisyys."
Hän on ollut ainakin runoilija, pilkkarunojen tekijänä. Kun hän on ollut pappilaan "lukemaan" kutsuttu, kuten edellä olen maininnut, osoittaa se, että hän on ollut pappien kanssa huonoissa väleissä. Ehkä hän on pappilassa tunnettu myöskin uskonnon arvostelijana, kun hänestä mainitaan "filosohvina" seuraavasti Jumalaa arvostellessaan: "Pitkämielinen"? Niin minäkin olisin, jos olisin kaikkitietävä." Samaa suhdettaan pappilaan kuvastaa pilkkarunonsa rovasti Grönlundista, mikä on ollut useampia värssyjä, joista muistan vain enää pari.
Toisen aihe niistä on Räisälän kirkon alttaritaulusta käydysta riidasta, osan seurakuntalaisten kannattaessa rovastia sen ostosta, toisen osan vastustaessa ostoa.
    8  1) Räisälän rovasti riämä
    9  Vähämielinen väkevä
    10  Pahailkinen pakana
    11  Aikoi tulla autuaaksi
    12  000
    13  Tietti taulun temppelihin
    14  Sen kirkon soppehen sovitti
    15  Sitte sanoi saarnassansa:
    16  Katsokaas nyt kaikki tuota.
    17  000
    18  2) Söi sipas' Siirlahessa
    19  Kerran keskikievarissa
    20  Kalakeittiä kahiste.
    21  Emäntä edessä seisoi
    22  Hieroi vatsan vantehia
    23  Ett' sais' vaikka vähänki
    24  Tynnöriä tyhjemmäksi.
Pekko on nähtävästi ollut kauniin alttaritaulun oston vastustaja. Toinen värssy on syntynyt rovastin tunnetusta ahneudesta kalaruokiin.
Parin muun aiheisenkin runon olen kuullut olevan Pekon käsialaa.
Suutari Matti Javanainen, Eskolan Matti, oli saanut Junnan Matilla luvan tehdä perunakuoppansa Tontin Pekkolan tilan maalle ja tekikin sen luvattuun paikkaan. Mutta kun tila oli vuokraviljelyksessä Antti Patrakalla, Kivikon Antilla ja tämä oli vihoissa suutari Matin kanssa, purki Antti kuopan pois. Antilla oli poika jota kutsuttiin "Kivikon Tommoksi" ja tämä ei ollut hyvässä maineessa miehenäkään ja oli paimenpoikana tehnyt Sutken-Käkösiin tiejaksolla oleviin maantiepatsaihin rumia piirroksia ja muutenkin käsitellyt niitä pahasti. Näistä ajoista runoili Pekko seuraavasti, josta panen tähän yhden värssyn.
    28  "Kivikoll' ol' kiivas mies
    29  Kova kuoppien tekijä.
    30  000
    31  Mutt' ol' sill' poikaki pohatta
    32  Tiepuolis telmämässä
    33  Patsaita parantamassa."
Poikansa "Herra Pekon" häistä hän oli saanut myös aiheen runoilla ja siinä käsitellä häävieraiden käytöstä, josta muistan vain ensimmäisen värssyn:
    35  "Kova ol kopu Koipelossa,
    36  Kuka kaatui kalliolle
    37  Kuka kujahan kupertui
    38  Paskat housuihin pamahti."
Runosta käy selville, että näissä juopoteltiin. Olen kuullut kertomuksista, että siellä myös tapeltiin viina päissä ja että Pekon veljen poika, Pekka Tuomanp. Suutari, oli uhannut Pekkoa lyödä puntarilla. Siitäkin tapauksesta muistan vain muutaman säkeen runosta:
    40  Pekko puntaria pudisti
    41  Sellällensä selvä poika.
    42  --- --- ---
    43  Veli kulta veljen poika,
    44  Älä puota puntarilla.
    45  --- --- ---
Tästä puntarin pudistamisesta sai veljen poika ijäkseen lisänimen: "Puntar Pekko".
Kylässä oli aikanaan 1870-90 aikoina "Minä Pekon" kanssa ainakin yksi muukin runon tekijä, nimittäin Adam Suutari, "Suur Aati", joka ruoski naapureitaan sanan voimalla harha-askelistaan, vaikka eivät liene olleet itsekään erikoisen nuhteettomia eläjiä. Hänkin tunnetusti juoppo, joka humalassa ollessaan kuului puhuneen raamatun lauseiden valossa kaikki asiat. Raamatun lukija hyvä muistinen kun oli. Eräs esimerkki hänen runoudestaan ja seuraavasta aiheesta:
Kylässämme ja eiköhän yleisemminkin Kannaksella oli noina, vielä niukkoina rehuaikoina, tapana luoda navetan puoleisden rappujen eteen illoin olkikupo, jota nimitettiin "kusjkuvoksi", tahi siistimmin, milloin niin tahdottiin, "ves'uvoksi", mihin käytiin yön aikana heittämässä vettä. Aamulla vietiin kupo lehmien eteen, jota karja halukkaasti söi.
Kylällä käydessään oli "Martin Jussi", Juho Martinp. Suutari, haukkumanimeltään "Lurppu Jussi", poikana ollessaan heittänyt Tiposen mäellä Loikaan talon (Matin) avantoon tälläisen kuvon yön aikana, siihen itsekin ensin heitettyään vetensä. Siitä oli talon isäntä, Loikaan Matti, haastattanut Jussin käräjiin, missä häntä sakotettiin 9 markalla (vai ruplalla?).
Tapauksesta teki Suur Aati seuraavan runon, josta muistan ensimmäisen värssyn.
    51  "Marti Jussi mainittava
    52  Kihlakunnan kiitettävä,
    53  Kuletti kulliisa kylälle
    54  Tittiise Tiposen mäelle,
    55  Avantoa ampumahan
    56  Vesivihkoa vetelemään.
    57  Siit hiä siint' markkoja selitti
    58  Kaik' yheksä ympyräistä.
Vähän myöhemmin edellä mainittuja tapauksia, käytiin kylässä käräjiä Kiisanlahden Junnalassa pidettyjen Kinkerilukujen aikana talon saunassa lijatusta taaritiinusta. Saunaan oli nimittäin lukujen aikana mennyt miessakki kortille ja eräs heistä painanut nurkassa olevaan taaritiinuun kylvetyn vastan. Talon isäntä nosti syytteen asianomaisia vastaan ja jutussa sanottiin Antti Hynnin antaneen väärän todistuksen. Noin 10 v. myöhemmin v. 1900 vaiheella tehtiin Hynnistä kirkkovaltuuston jäsen ja "kylän vanhin". Hänen toimiaikanaan sattui sitte Muonolan Sallisessa kinkeriluvuissa jotain josta Räätäli Matti Matti Tontti, seuraavan nuoremman polven edustajana sai aiheen runoilla seuraavasti:
    60  "Meill' ol' melkoinen meteli
    61  Moisessaki Muonolassa
    62  Sanotussa Sallisessa
    63  Kinkka kinkeriluvuilla.
    64  000
    65  Kuin tuo kiivas kirkkoherra
    66  Tahtoi tietää, minkä verran
    67  Oisi syitä, syntilöitä
    68  Tahi pietty tanssiloita
    69  Kolistettu korttiloita
    70  Sanotun kylän tuvilla.
    71  000
    72  Hynni ol' se hyvä mies
    73  Joka kylän synnit ties
    74  Omat syynsä syrjään työns
    75  Muihe syitä eteen myöns.
    76  000
    77  Kenen kekri keikkumasta,
    78  Kenen tanssista tapasi
    79  Kortti pöydästä komensi.
    80  Mutt' ei muistanut muassa
    81  Katsella omaa kuvaansa,
    82  Jok' ol tuarilla tapettu
    83  Piiskattuna pirstaleiksi.
    84  Minkä itse vahvisti valalla
    85  Ravitsi tuarin ravalla
    86  Kihlakunnan kuuluvilla
    87  Lateli Lavosen tuvilla.
"Suur-Aati" oli raamatun tuntijana pyhäkoulun opettajana. Koulunsa hän kuului alkaneen kovin ottein. Joka pyhänä hän laulatti alkuvirtenä vanhasta virsikirjasta (oliko virren n:o 101?) virren Jeerusalemin hävityksestä.
    89  "Nyt täss' lyhykäisest kuulla saatte,
    90  Kuink' Jeerusalem on maaha lyöty.
    91  Juutalaiset julmast kuolleet
    92  Miks' ei he sanaa todelleet
    93  Opetuksia vastaan otelleet
    94  Joka heit kyynelien kans katumaan
    95  neuvoi ja vääns" j.n.e."
"Minä Pekko" ja "Suur Aati" olivat myöskin laulajia ja usein olivat laulussa kilpasinakin. Kerran he tulivat Sutkesta viinan ostosta. Kun he pääsivät Sutkun portista ulkopuolelle noin 100 m. päähän Riihimäen päälle tekivät he tien viereen nuotion ja kävivät maistelemaan ostoksiaan. Ennen pitkää se teki vaikutuksensa ja heidän välilleen syntyi kilpailu laulussa. "Minä Pekko" oli pieni mies ja kimakka ääni. Hän lauloi kovasti, mutta mahdollisimman kauniisti ja hienosti, vanhasta virsikirjasta virren: "Jeerusalem pyhä kaupunk' j.n.e." ja laskeutui tyynesti maahan istumaan virtensä tunnelmissa.
"Suur Aati" iso mies, suuri römäkkä ääni. Kavahti äkkiä ylös, silmät muljallaan ja julman näköisenä karjasi --- --- --- samasta virsikirjasta virren: "Kuink' Roomi röykiäst j.n.e." Kävi alas istumaan hänkin ja lausui:
    98  "Siinä lauloi mies, - eikä itikka."
    99  000
    100  "Ettäs tiedät." --- ---