Metadata

COL: Eeva Pesonen
ID: 59272
LOC_AREA: s
LOC_PAR: Miikkulainen.
SGN: 1062.
TMP: 1962.

Siunauksia ja rukouksia

Lapsuuteni kotiseudulla lienee ollut tapana ruualle ruvetessa siunata ruoka, niin ainakin meidän kodissamme. Jokainen pani kätensä ristiin JA lapset sanoivat ääneen:
    3  Jeesus siunatkoo.
Ruualta noustua jälleen ristittiin kädet ja sanottiin:
    5  Jeesus kiitetty.
Varsinaisia ruokalukuja ei aina luettu vaikka niitä osattiin.
Tämä ruuan siunaaminen ja ruuasta kiittäminen lienee ollut melko yleinen. - Ei sovi ruveta syömään niinku sika. -
Samoin ei sopinut mennä nukkumaan panematta kädet ristiin, lukematta Isämeitä ja Herran siunaus. Jos ne unohtuivat näki pahoja unia.
Isoäidilläni oli Rukouskirja. Ei sellainen kuin nykyaikana joissa on rukous joka vuoden päivälle erikseen. Siinä oli yksi aamu ja yksi iltarukous. Ne saivat kelvata jokaiselle päivälle. Lisäksi siinä oli rukouksia kaikkiin eri tilanteisiin.
En muista lukiko mummo esimerkiksi joka aamu aamurukouksen, mutta iltarukoustaan hän ei koskaan laimin lyönyt. Näen tälläkin hetkellä mummon istumassa tuolillaan peräikkunan alla. Tuohon ikkunaan näkyi kesällä auringon lasku. Kun aurinko alkoi vajota taivaan rannan taa otti mummo hyllyltä Almanakan jossa oli merkitty auringon lasku. Sen mukaan hän tarkasti seinäkellon. Sitten hän pani sen takasin hyllylle ja otti Rukouskirjan josta luki ääneen iltarukouksen. Tuon rukouksen loppu jäi iäksi mieleeni.
    11  - Riisun nyt vaatteen ja kengän, menen niin alasti sänkyyn. -
Juuri kun mummo pääsi mainittuun kohtaan hän sulki kirjan - lopun hän luki ulkomuistista - nousi asetti kirjan hyllylle, pyöräytti esiliinan nauhat etupuolelle, vetäsi auki, asetti esiliinan sängyn päälaudalle, samoin hameen. Sujautti tohvelit sängyn alle ja oli valmis menemään sänkyyn.
Samanlaisia mummoja lienee ollut lukemattomia. Vaik ei kaikilla mummoilla ollut varsinaista Rukouskirjaa. Kirjat olivat harvinaisia.
Rukouksia eri tilaisuuksissa, kuten perhejuhlissa, häissä ja hautajaisissa ei sopinut laimin lyödä.
Häissä ja hautajaisissa oli "perreen mies" joku "selkiä sananen" vanhempi mies joka istui kunniapaikalla pitopöydän yläpäässä. Kun vieraat olivat istuneet pöytään ei kukaan koskenut ruokaan ennenkuin perreenmies oli lukenut ruoka rukouksen.
    16  - Herra kaikki ravitset
    17  tarpehemme taritset
    18  ruokaa annat ruumiille,
    19  hengessanan sielulle.
    20  000
    21  Kunniaks siis sinulle
    22  ylennämme äänemme
    23  kiittäin sua armostas,
    24  laupiaista lahjoistas.

The similar poems were computed automatically using an optimized weighted alignment algorithm (Janicki, 2022) on sequences of verses.

Similar poems