Metadata

COL: I. Korpi
ID: 27736
LOC_AREA: k
LOC_PAR: Etelä-Pohjanmaa.
SGN: b)69.
TMP: 1900.

Wanhat kosimatavat Etelä Pohjanmaalla

Pääasia koko kosima hommassa oli yökulku ja makaaminen.
Tytöt asettuivat kesäiseen aikaan, eli Wapunpäivältä, makaamaan ulkoselle lutteihin ja aittoihin. Nämät makuuhuoneet puetettiin, yltä ympärinsä, seinät ja katot, kaikenlaisella vaatetavaralla. Tuosta puetuksesta sitte nähtiin kuinka rikas tyttö oli vaatetavarasta.
Lauvantai iltoina ja joskus muinakin, nim. tiistai, torstai ja sunnuntai iltoina, kokoontuivat tavallisesti yhden kylän pojat yhteen ja sitte lähdettiin yökulkuun eli "krossottelemaan". Joka tapahtuu siten, että kuletaan yhden tytön makuuhuoneesta toiseen, väliin aamuun asti. Kun tullaan jonkun tytön makuuhuoneen oven taa, aletaan koputtamaan oveen ja sitä tehdessä läksytään kopistos sanat seuraavaan tapaan.
    5  Heis' kukkuu, joko tytöt nukkuu?
    6  Wai muutenko ovat panneet ovensa lukkuun?
    7  Tulkaa ottamaan ovi lujasta,
    8  ja päästämään pojat pois kujasta.
    9  Tytöt eli tyttöjen pojat,
    10  Jommat kummat paremmin voivat,
    11  Aukaiskaa ovi,
    12  ei tältä puolen sovi.
    13  Tulkaa hellittämään hakaa.
    14  Sen vuoro joka äärellä makaa.
    15  Seinältäkin kerkiää,
    16  kun vain unesta herkiää,
    17  ja vällyn karvoista selkiää.
    18  Äkki pikaa,
    19  ei kiirettä mitään.
    20  Tulkaa hellittämään hakaa,
    21  salpain ja lukkujen takaa.
    22  Tulkaa hellittämään hakaa ja salpaa,
    23  Koska on aikaa ja halpaa.
    24  Tytöt hopiat,
    25  olkaa nopiat.
    26  Isäntä ja emäntäkin sen takaa,
    27  että siellä tyttöjä makaa.
    28  Tulkaa näyttämään poikia,
    29  ja päästämään toisia.
    30  Ottakaa unta tukkaan,
    31  ja nakatkaa vällyjen mutkaan.
    32  Tulkaa nyt, sillä täällä tulee nälkä ja vilu
    33  ja metsässä karjuu piru.
    34  Tulkaa vain, emme teiltä poikia pyydä.
    35  Meillä on niitä itselläkin myydä.
    36  Kuuletteko vai nukutteko,
    37  vai teettekö kiusaa.
    38  Pitäisi hän tämä sinne kuulua,
    39  koska sieltäkin tänne kuuluu.
Muist. Tietysti ei näitä kopistussanoja aina ja joka paikassa kaikkia ja tässä järjestyksessä hoeta.
Jos ei tytöillä mitään estettä ole, avaavat he oven niin pian kun ehtivät ja päästävät pojat sisään kiiruhtaen itse makaamaan. Jos taas heillä sattuisi olemaan jo ennestään sulhasia sisällä, ei he tavallisesti avaa oveansa. Sisään päästyään pojat "ottavat suun käteensä", s.o. puhuvat leikkiä ja koettavat olla niin hauskoja kun voivat. Tytöiltä kysellään minkälaisia unia he ovat nähneet j.n.e.
Jonkun ajan kuluttua lähtevät pojat pois ja jos heissä on joku jolla on tytöissä mielitietty jää hän sinne toisista jälelle ja menee makaamaan tyttönsä viereen. Jos hän ei ole ennen ollut sen tytön luona on hänen ensiksi "tehtävä koetukset", joka tapahtuu siten, että hän menee vaatteet päällä makaamaan tytön sängyn laidalle. Jos tyttö sen sallii, niin on se merkki, että tyttö lupaa hänen olla yötä, mutta jos tyttö sanoo ettei ole tilaa eli jotain sinne päin on poika saanut "nahat" ja on lähdettävä tiehensä.
Wäliin taas ujoimmat kun eivät kehtaa joukosta jäädä, eli muuten tahtovat päästä salaa yksin tyttöjen huoneisiin, karkaavat eli piiloittavat itsensä toisilta ja sitte menevät yksin koputtelemaan tyttöjen makuuhuoneen ovia. Jos ei tytöt tule avaamaan on hän saanut "kopistokset", joka on tietysti sama kun "nahat", "rukkaset", "viisikoipiset" j.n.e.
Tavallista on, että kun pojat eli tytöt ovat vieraisilla jossain edenpänä omalta paikkakunnalta laitetaan heille siellä tytöille "poikia" eli poikia taas "tyttöihin".
Kosio-miestä käytetään harvoin ja jos joskus niin tapahtuukin, niin on siinä tavallisesti joku kielevä akka, joka salaisin puolin kehuskelee kosian hyviä ominaisuuksia. Miehet siihen tuskin koskaan oikein todella rupeavat, mutta akat joilla siihen on taipumusta, rupeavat siihen usein ilman pyytämättäkin. Harvoin kuitenki siitä naimiskauppa päiseksi tulee ilman jos ei edeltäpäin asianomaiset makaa yhdessä.
Kontti-miehiä, eli oikeastaan kontti-ämmiä, tapaa myöskin kulkea naimisiin aikoville toisen puolen huonoja puolia julistamassa. Heitä vihaa nuoriso yleensä, sillä he saavatkin pahalla kielellään usein eronkin rakastavain keskellä aikaan.
Niin siveellisyyttä loukkaavalta kun tuo yömakaaminen nuorten kesken näyttääkin, ei ainakaan Etelä-Pohjanmaalla, jossa sitä ahkerimmin harjoitetaan olla siinä suhteessa huonommalla kannalla kuin muuallakaan Suomessa. Sillä tytöt ja pojat kun tuntevat toisensa tietävät sitä välttää siten, että tytöt ei laske luokseen semmoisia poikia joiden tiettään epäsiveellisyyttä harjoittaneen ja taas kukaan kunniastaan pitävä nuori mies ei mene semmoisen tytön luokse jonka tiedetään siihen olevan taipuvaisen. Epäsiveellisyyttä pidetään yleensä paheena, joka huonontaa harjoittajansa mainetta ja ihmisarvoa. Tietysti löytyy poikkeuksia tässä, niinkuin kaikessa muussakin.
Kuin nuoret ovat päättäneet mennä naimisiin, on heillä ensi tehtävä mennä johonkin lähikaupunkin kihloille. Siellä ostetaan yhdessä sitte kihlasormukset, silkkihuivit ja aina jotain muutakin kuinka asianomaisten varat myöntävät.
Esikerran kuulutettua kulki morsian jonkun vaimonpuolen, kaasan kanssa morsianna ympäri kyliä. Heille piti jokaisesa talossa antaa jonkun lahjan, jos ei muuten annettu niin kaasa pyysi. Jossakin talossa jossa ei tahdottu mitään antaa mentiin heitä piiloon.
Sille seurasi häät, josta en tässä tahdo enenpää kertoa.